Menu
Menu
Nieuws
Nieuws - 26 april 2018 Bezoek van de 'Chief Chocolate Officer' van Tony's Chocolonely

Op dinsdag 24 april 2018 bezocht Henk Jan Beltman, de 'Chief Chocolate Officer' van Tony's Chocolonely, De Waerdenborch. Hij is een geboren Holtenaar en een oud-leerling van De Waerdenborch. Na een studie bedrijfskunde aan de Universiteit van Groningen te hebben gevolgd, is hij aan de slag gegaan bij Heineken en ging hij vervolgens over Pepsi, Sisi en Seven-Up. Dit was toch niet helemaal zijn ding, hij wilde graag zelf iets gaan ondernemen, in plaats van te werken in een groot bedrijf. Dus besloot hij een andere kant op te gaan, "Als ik bier aan mannen kan verkopen, kan ik vast ook chocolade aan vrouwen verkopen."

Tony's Chocolonely is opgericht in 2005 door Teun van de Keuken. Het bedrijf c.q. merk heeft zijn naam te danken aan hem. Aangezien 'Teun' lastig uit te spreken is voor anderstaligen, besloten ze het te veranderen naar Tony. 'Chocolonely' wijst op de eenzame strijd tegen slavernij op de cacaoplantages.

De Tony's Chocolonely ziet er anders uit dan de standaard chocoladereep. Deze is namelijk in 'ongelijke vakjes' verdeeld. Deze symboliseren de zes landen waar het meeste cacao verbouwd wordt. Verder staan het logo en het symbool van slaafvrije chocolade erop.

Henk Jan heeft inmiddels al een aantal jaren geleden Tony’s Chocolonely overgenomen van Teun, omdat hem het ondernemen niet in het bloed zat. Henk Jan werd hierbij op het financiële gebied ondersteund door Freek Wessels, ook een oud-leerling van de Waerdenborch. Echter, het gaat de huidige CCO niet om het geld. Hij vindt het teamwork super leuk. Zijn team hoeft niet alleen maar uit profs te bestaan, als er maar een goede samenwerking is. Daar kom je immers het verste mee.

Verder vindt hij het zeer belangrijk dat je je hart volgt. Je kunt iets tienduizend keer overwegen in je hoofd en een rationeel besluit nemen, maar daar gaat het niet om. Je moet namelijk trots kunnen zijn op je keuzes en de producten die je koopt of maakt. Hij wil dat de consument zich hiervan bewust wordt en dat ze gaan denken.

Bedrijven zijn vaak heel erg gesloten en je mag dan ook bijna niks van hen weten, maar Henk Jan denkt hier anders over. Tony’s Chocolonely is een heel transparant bedrijf, ze willen zo hun kennis delen en hopen hierdoor dat andere bedrijven ze gaan kopiëren. Zij hopen dat deze bedrijven net als zij fair trade worden, zodat Tony’s Chocolonely niet langer ‘lonely’ zal zijn in de strijd voor slaafvrije chocolade.

Ze vinden chocolade heerlijk en willen ook de beste chocolade voor de consument, maar daarbij letten ze wel op de boeren en kinderen in West-Afrika. Ze proberen ervoor te zorgen dat de kinderen gewoon naar school kunnen en dat de boeren die voor hen werken in ieder geval over de basisbehoeftes beschikken. Hun motto is dan ook “Crazy about chocolate, serious about people.”

Door Sanne Fridrichs & Yun Knape
Talentstroom I&O, vwo+

Blog, media & actueel

Deel dit bericht op jouw social media

Terug naar het overzicht