Techniek leuk? Nou en of!
Steeds minder kinderen kiezen voor techniek. En dat is jammer! De vraag naar goed technisch personeel wordt steeds groter. Techniek vind je immers overal en is compleet in ons dagelijks leven verweven. Tijd dus om het imago van techniek een boost te geven. Stichting Zwaluwstaarten heeft als doel kinderen al op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met techniek door het aanbieden van praktische technische leermethodes. De laatste tijd is hard gewerkt aan een nieuwe manier om deze lessen vorm te geven: Zwaluwstaarten 2.0 werd gisteren bij De Waerdenborch gelanceerd!
Ruim 40 mensen vanuit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het bedrijfsleven kwamen op 5 oktober bij De Waerdenborch in Holten bijeen voor de lancering van deze vernieuwde lessenserie van Zwaluwstaarten. De werkplaats in het Technasium vormde hiervoor het decor. In deze lessenserie staan 8 thema’s centraal, de 7 werelden van techniek en ruimte.
In aanloop naar deze bijeenkomst was een werkgroep actief met kartrekkers uit onder andere PO-besturen met als opdracht te onderzoeken wat scholen nu eigenlijk willen. Hieruit bleek al snel dat bijna alle scholen de wens hadden om met techniek in het algemeen en W&T in het bijzonder aan de slag te gaan, het allerliefst in een doorlopende leerlijn van de groepen 1 tot en met 8.
Nu ook Reggesteyn, Jacobus Fruytier en De Waerdenborch zijn aangehaakt, wordt de leerlijn tevens voorgezet op het middelbaar onderwijs. Het project Sterk Techniek Onderwijs, en het daarmee gepaard gaande budget, maakt deze betrokkenheid mede mogelijk. Grote voordelen van deze samenwerking zijn onder andere dat er gebruik kan worden gemaakt van de materialen en apparatuur in de verschillende Technolabs en dat vanuit het voortgezet onderwijs ook de aansluiting naar het mbo, hbo en de universiteit makkelijker wordt.
Tijdens de lancering kregen de aanwezigen de lessenserie met achtergrondinformatie, werkbladen en leesbladen op usb-stick uitgereikt. Maar niet voordat een mooi voornemen werd uitgesproken: laat deze samenwerking als katalysator dienen voor andere leerlijnen. In het bijzonder werd ook dankbaarheid geuit richting het bedrijfsleven. Geweldig dat deze partijen de handen ineenslaan om techniek een structurele plaats te geven binnen ons onderwijs.