Terug naar nieuwsoverzicht

Sterk Techniekonderwijs en de samenwerking met het primair onderwijs: elkaar vinden & binden      

                                                                                                   

Ingrid Langeveld is directeur van OBS De Haarschool in Holten, een actieve po-school in relatie tot Sterk Techniekonderwijs Twente: “Onze school is vanaf de start zeer betrokken bij onze gezamenlijke focus met De Waerdenborch op de doorlopende leerlijn po-vo. Wat daarbij hielp, zijn twee factoren: er lag al een stevige relatie vanuit onze basisschool met De Waerdenborch en onze vestigingen liggen op een steenworp afstand van elkaar.”


Ingrid: “Met de komst van STO hebben wij een doorstroomsubsidie aangevraagd zodat we daadwerkelijk aan die doorlopende leerlijn po-vo konden werken vanuit W&T. Ik ben een groot voorstander van W&T want dit biedt echt een meerwaarde voor onze leerlingen. W&T en STO kunnen elkaar helpen en kunnen feitelijk ook niet zonder elkaar. Al in de eerste gesprekken over onze samenwerking po-vo werd het duidelijk dat we veel van elkaar zouden kunnen leren. We zijn nog met elkaar onderweg, maar hebben samen met De Waerdenborch al wel mooie stappen gemaakt. Corona gooide eerst roet in het eten, maar we zijn uiteindelijk doorgegaan met elkaar.”


Praktische koppeling van meerdere concepten                                                                                                      

Ingrid is een enthousiaste kartrekker binnen De Haarschool voor STO en de connectie met W&T, maar heeft zij haar collega’s hierin al meegekregen? Ingrid: “Ja, maar dat heeft wel tijd en aandacht gevergd. Inmiddels zijn wij overgestapt naar International Primary Curriculum (IPC) en volgen daar een teamtraining voor. Onze schoolmiddagen zijn inmiddels gevuld met thematisch werken.” Ook heeft OBS De Haarschool de bewezen methodiek Zwaluwstaarten aangegrepen om vanuit techniek de koppeling te maken tussen W&T en STO. Ingrid: “We hebben inmiddels mooie koppelingen gerealiseerd voor de doorlopende leerlijn po-vo tussen STO, W&T en Zwaluwstaarten.”

 

“We hebben mooie koppelingen gemaakt voor de doorlopende leerlijn po-vo tussen STO, W&T en Zwaluwstaarten.”


Zowel praktisch als bestuurlijk geborgd                                                                                                                      
De samenwerking tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs in het kader van STO ziet Ingrid als een gelijkwaardige samenwerking: “De contacten en initiatieven gaan gelijkwaardig beide kanten op. We zijn constant met elkaar in gesprek, op zowel praktisch als bestuurlijk niveau. Kernvraag? Waar kunnen we elkaar vinden?” Ingrid Langeveld geeft aan dat de samenwerking vanuit STO nu nog op projectmatige basis plaatsvindt: “Wel hebben we al overlegd hoe we dit met elkaar structureel kunnen inbedden. Neem het Technolab bij De Waerdenborch, daar maken we dankbaar gebruik van en dit zien we graag structureel worden. Kijk, het gaat bij STO niet zozeer over de methodieken, maar veel meer over de mindset bij onze leerkrachten: wat willen we de kinderen op het gebied van techniek en technologie leren? Hoe gaan we dat doen vanuit een doorlopende leerlijn, en ook: wat willen de ouders eigenlijk? De optelsom daarvan vanuit de doorlopende leerlijn in mijn ogen is dat we volwaardige burgers afleveren die nieuwsgierig naar de wereld kijken en die stevig in hun schoenen staan. Dat brede perspectief realiseren zijn we nu aan het borgen vanuit de doorlopende leerlijn po – vo.”


Brede veelzijdigheid van STO-activiteiten                                                                                                            
Ingrid noemde al de deelname vanuit OBS De Haarschool aan het Technolab van De Waerdenborch: “Een belangrijke, aantrekkelijke én eerste entree voor onze leerlingen in de wereld van technologie. De middelen en materialen die het Technolab in De Waerdenborch biedt, zijn om jaloers op te worden. Maar er zijn nog veel meer aspecten van STO die wij heel interessant vinden. Dat is het mooie aan STO: de veelzijdigheid van activiteiten is heel breed.” Ingrid realiseert zich dat niet alle basisscholen zo actief zijn mét en aangehaakt zijn bíj W&T en STO: “Je hebt wel iemand op je basisschool nodig die zijn of haar nek daarvoor uitsteekt. Ook hebben we techniek en technologie, samen met het team, geborgd in onze visieontwikkeling, dat is heel belangrijk.” Ingrid noemde al de doorstroomsubsidie: “Omdat wij die aanvroegen, werden wij daarvoor kartrekker voor de Holtense po-scholen. Elke school kreeg een techniekcoördinator en kon elke betrokken po-school, zoveel als mogelijk is, hierin meegaan. Want het is van belang dat elke po-school zelf kan bepalen in hoeverre zij met W&T en STO mee kunnen en willen gaan.”


De STO-droom van Ingrid                                                                                                                                         
Ingrid Langeveld heeft een droom als het gaat om STO en specifiek de beoogde doorlopende leerlijn po-vo: “Beide scholen liggen fysiek dicht bij elkaar. Gekscherend heb ik al geopperd om letterlijk een brug tussen het po en vo te bouwen. We zien bij ons op De Haarschool kinderen die echt aanleg hebben voor techniek en technologie en al snel de bètakant opgaan. Zijn zij in groep 6 klaar met rekenen? Hoe mooi zou het dan zijn dat zij letterlijk over de brug naar De Waerdenborch kunnen lopen voor alvast een verdere verdieping van hun kennis? Aan de andere kant kunnen we dan ook kinderen in het po die nog even de warme arm van het po willen voelen, over de brug naar ons laten komen.” Tot slot geeft Ingrid aan dat er veel positieve pogingen zijn om binnen STO met elkaar samen te werken: “Toch merk je dat po en vo heel verschillende werelden zijn. Arjan Hakkert onderstreept dit: we zijn nog maar net begonnen. Het is wennen aan elkaar en elkaars manier van werken, maar het gaat steeds beter. Wat we nu in gang hebben gezet móeten we doorzetten, anders vervliegt het weer.”


Tekst: Paul Spendel, STO Twente

Nog meer belangrijke data vind je in onze agenda! Zo ben je altijd op de hoogte.

Naar de agenda