Als brugklasser in het basis, kader of mavo zit je zit je ongeveer de helft van je lessen in je eigen vaste lokaal. Dit noemen we een leerplein. Supervet! Je werkt hier onder begeleiding aan je schoolwerk en wisselt dit af met de praktische vakken. Het leerplein is handig, want hierdoor kun je eenvoudig je huiswerk op school maken zodat je thuis meer tijd hebt om leuke activiteiten te doen.
Fijn dat je meer op je eigen tempo en niveau kunt werken. Op het leerplein krijg je de uitdaging die je nodig hebt. Of de ondersteuning als het even lastig gaat. Zo kunnen we je maximaal begeleiden en kun jij het beste uit jezelf halen!
De leerlingen werken in een eigen vertrouwde veilige leeromgeving, een vaste plek in het gebouw. Op het leerplein werken twee klassen naast elkaar onder begeleiding van twee docenten en een onderwijsassistent. Doordat de meeste docenten lesgeven aan twee klassen zien ze de leerlingen vaker. We werken met reguliere methodes en een leerplanner.
De docenten spreken onderling af wanneer een docent een groep leerlingen meeneemt naar het instructielokaal voor het ophalen van voorkennis en een algemene instructie of verlengde instructie voor een groep leerlingen die dat nodig hebben.
Werken op het leerplein vraagt teamwork. Samen werken en samen leren is hierbij essentieel. Feedback geven en ontvangen is van groot belang. Structuur is belangrijk: Na de instructie kunnen de leerlingen aan de slag met een vak naar keuze. Ze kunnen meer of minder aandacht besteden aan een vak al naar gelang de eigen behoefte. De een heeft bijvoorbeeld meer begeleiding nodig bij de taalvakken, de ander bij wiskunde. De leerlingen ervaren hierdoor autonomie en hun zelfverantwoordelijkheid groeit.